Veel mensen vinden overstappen “gedoe”. Je lijkt tegenwoordig wel álles te moeten vergelijken: zorgverzekeringen, je internetabonnement en dus ook je energieleverancier.
Zonkracht Hummelo adviseert deelnemers over te stappen naar AGEM, niet alleen vanwege AGEMs doelstellingen (Energieneutrale Achterhoek in 2030), maar óók omdat het financiële voordeel voor de deelnemers anders minder gunstig uitpakt (zie de FAQ’s).
We voelen zelf ook wel aan dat we dat dit even goed moeten uitleggen. En hoe kunnen we dat nu beter doen, dan het overstapproces zelf te doorlopen?
Bestuurslid Jan Klein Kranenburg zal onder het motto “practice what you preach” zelf de ervaring aangaan en zijn bevindingen delen via dit blog. We doen dit zo eerlijk mogelijk, want we zijn ons ervan bewust dat als het níet goed gaat, dat wij daar dan deels op aangekeken zullen worden (wat natuurlijk niet terecht is, maar dat terzijde ;-).
Even voorstellen
Hallo allemaal, mijn naam is Jan Klein Kranenburg en ik ben van begin af aan betrokken bij Zonkracht Hummelo. Eerst in de werkgroep, nu in het bestuur.
Rond de eeuwwisseling kregen wij onze eerste eigen aansluiting in ons appartement in Arnhem. Omdat er toen nog geen sprake was van liberalisering van de energiemarkt werden we automatisch klant van NUON. Dat zijn we nog steeds. Een paar jaar geleden ging dat wel knagen: “Ben ik geen dief van mijn eigen portemonnee?” Ik ben me gaan oriënteren bij andere leveranciers via gaslicht.com, maar werd al snel gillend gek: welkomstpremies, cadeautjes, goud- en platinaklantvoordeel, verschillen in vaste/variabele tarieven en keus in contracttermijnen: het is allemaal onvergelijkbaar.
Dan maar de bluf-methode: ik belde een paar jaar terug naar NUON met het algemene verhaal dat het elders allemaal véél goedkoper kon. Ik las daarbij wat tarieven voor van internet en had snel beet: ik kreeg een aardige korting.
Toen ik me eerder dit jaar nog eens goed verdiepte in mijn jaarafrekening bleek ik echter flink bedrogen. Ik nam altijd groene energie af, maar de NUON bleek mij tijdens die telefonische onderhandeling ongevraagd weer een “grijs” contract aangesmeerd te hebben. Toen ik hierachter kwam, wist ik in ieder geval zeker dat ik bij de NUON weg wilde.
De AGEM-website
Om te beginnen bezoek ik de website van AGEM die te vinden is op agem.nu. De website oogt niet meteen heel modern, maar heeft wel een duidelijke menustructuur. Mijn oog valt meteen op het woordje “Overstappen”.
“Direct overstappen” gaat mij wel heel snel. Ik ga eerst even de “Prijsvergelijker” bekijken.
AGEM vergelijkt haar tarieven met NUON (groen) en Greenchoice. Dit is overzichtelijk en voor mij prettig, omdat ik bij NUON zit. Nadeel is wel dat ik nu dus grijze stroom heb, over een actietarief beschik en met een “platinastatus” punten spaar voor cadeau’s. Al dat soort zaken zitten natuurlijk niet in de vergelijking. Mijn oog valt op tabellen waarin concrete bedragen staan. Op het eerste gezicht lijkt AGEM inderdaad goedkoper. Ik heb de neiging om me verder niet meer in de details te verdiepen en AGEM hier op haar blauwe groene ogen te vertrouwen.
Maar ineens schiet me iets te binnen: als ik nu eens gewoon bij iemand informeer die onlangs is overgestapt? Die kan me vast een eerlijk verhaal vertellen. De eerste die me te binnen schiet is Martine Rexwinkel, ik besluit haar een appje te sturen:
Dat zijn duidelijke woorden! Ik merk dat zo’n appje van een bekende mij meer vertrouwen geeft dan de tabellen op de website. Ik besluit me verder te gaan oriënteren op de AGEM-website. De link “Voorbeeldberekening” leidt mij naar een stap-voor-stap instructie die je door het hele proces leidt.
Voorbeeldberekening
De voorbeeldberekening start met een postcodecheck. Als ik die invul zie ik vanuit mijn ooghoek dat de website verbinding maakt met een database van het bedrijf ‘EABO’. Als ik dat bedrijf opzoek op internet zie ik dat “EABO een spin-off is van energieleverancier Anode Energie“. EABO levert o.a. een klantenadministratiesysteem voor energieleveranciers. Kortom: wees je ervan bewust dat je ná zo’n postcodecheck als ‘oriënterende klant’ in een database wordt opgeslagen. Dit is de reden dat ik bij postcodechecks vaak een niet-bestaand huisnummer uit mijn straat opgeef (niet doorvertellen).
Vervolgens kan ik opgeven welke producten ik wens. Ik vind het een overzichtelijk scherm, al vind ik de keuze voor een meerjarig/vast of variabel tarief maar lastig. Ik kies voor variabel. Pas bij de volgende stap blijk je ineens heel eenvoudig te kunnen spelen met de vaste en variabele tarieven. Conclusie: het maakt momenteel vrijwel niets uit qua prijs. Ik blijf dus maar bij variabel.
Wat me verder opvalt is dat AGEM wel uitleg geeft over groen gas, maar dat je de keus om groen gas af te nemen niet kunt maken. Een logische verklaring is dat AGEM nog onvoldoende gas-bronnen in de Achterhoek heeft om aan de vraag te voldoen, maar dit wordt niet duidelijk uitgelegd.
Spannend!
Dan komt het moment dat er een maandtarief van AGEM uit de hoge hoed komt rollen. Dit blijkt inderdaad 5% lager te zijn dan mijn huidige actie-tarief bij de NUON. Een prettige bijkomstigheid: dat NUON-tarief betrof dus grijze stroom en bij de AGEM koop je voor minder geld gegarandeerd Achterhoekse groene stroom. Mijn overstap gaat er komen!
Overstaphulp
Tot slot is er nog één aspect dat me niet duidelijk is. Als je hele voorbeeldberekening doorloopt, kondigt AGEM aan dat je automatisch een contract thuis krijgt. AGEM heeft op haar website ook een ‘overstaphulp’, maar die lijkt niet automatisch opgenomen in het proces dat ik doorlopen heb. Die overstaphulp heb ik dus maar apart aangevraagd, maar hierdoor krijg je wel de indruk dat je voor een tweede keer een contract aanvraagt. Gelukkig is er een opmerkingenveld waar je dit kunt uitleggen.
Tot slot
Ik kan kan niet anders zeggen dan dat het overstappen tot nu toe voor 100% is meegevallen. Als je van te voren de jaarafrekening van je huidige energieleverancier erbij zoekt ben je in ongeveer 20 minuten klaar.
Binnenkort verschijnt deel 2 van dit blog om iets te vertellen over het vervolg.
Oh ja, ik wil AGEM nog één advies geven: als je een Achterhoekse organisatie bent, dan spreek je in je digitale formulieren niet over “stad”, maar over “dorp” 😉