Blog: Overstappen… (deel 2)

Op 17 oktober publiceerde ik het eerste deel van een blog waarin ik mijn ervaringen deelde met het overstappen van mijn huidige energieleverancier NUON naar AGEM.  Inmiddels is het drie weken verder. Wat is er sindsdien gebeurd?

Gerrit

Een dag  kreeg ik een mail van Gerrit, de communicatieman van AGEM. Hij wilde mijn blog graag gebruiken in hun digitale nieuwsbrief. Prima natuurlijk: Zonkracht Hummelo kan geen aandacht genoeg krijgen. Op 6 november verscheen de nieuwsbrief met het artikel in mijn mailbox.

Pieter

Ruim twee dagen later werd ik gebeld door Pieter van AGEM. Pieter maakte een goede indruk: géén callcentermedewerker, géén afgeschermd telefoonnummer, maar gewoon persoonlijk contact door iemand met kennis van zaken. Pieter wilde met mij de vervolgstappen doornemen. Hij stelde voor om het leveringscontract via de e-mail te sturen, waarmee ik akkoord ging. Ook checkte hij voor mij of mijn huidige contract bij NUON het toeliet om direct over te stappen. Dit bleek het geval en we spreken af om 1 november 2017 als overstapdatum te nemen. Pieter gaf toe dat de AGEM-website wat verduidelijkt zou mogen worden, zodat de “voorbeeldberekening” en de “overstaphulp” niet twee aparte handelingen lijken te zijn.

Een spaarpunten-anekdote

Ineens bedacht ik me dat ik natuurlijk wel mijn spaarpunten uit het Nuon Exclusief spaarprogramma vóór 1 november moet opnemen. In dat spaarprogramma geniet ik inmiddels de Platina-status omdat ik langer dan 10 jaar klant ben. Ik zie dat ik daarmee onder andere  € 3,75 korting kan krijgen op een powerbank. Ik hoef met mijn “status” nog maar € 21,24 te betalen.

Voor de zekerheid zoek ik diezelfde powerbank op via Google en kom er snel achter dat hetzelfde product bij een willekeurige andere webwinkel slechts € 12,99 kost. 

NUON suggereert met zo’n vaste klantenprogramma dus cadeautjes weg te geven, maar in werkelijkheid is dit voor haar dus gewoon een extra inkomstenbron.

Kortom, wees kritisch bij  zo’n vasteklantenprogramma en laat dit vooral geen argument zijn om je ervan te weerhouden om over te stappen.

Uiteindelijk kan ik ook kiezen om met mijn spaarpunten een gezin in Mali te voorzien van zonne-energie (“zodat een kind ‘s avonds zijn huiswerk kan maken“). Ik kies voor deze optie, maar hoop dat NUON het gezin geen factuur achteraf stuurt.

Leveringsovereenkomst

Enkele minuten na het telefoongesprek met AGEM ontvang ik een e-mail met 4 documenten:

  1. De leveringsovereenkomst;
  2. Een toelichting op de aansluit- en transportovereenkomst;
  3. De algemene voorwaarden van Anode Energie
  4. De algemene voorwaarden voor kleinverbruik van de netbeheerders

Wat meteen opvalt is dat in de documenten de bedrijfsnaam “Anode” de overhand voert. Omdat ik me voor Zonkracht Hummelo al wat verder heb verdiept in AGEM weet ik dat AGEM feitelijk wederverkoper is en niet de werkelijke energieleverancier, omdat AGEM gebruik maakt van de leveringsvergunning van Anode Energie. Maar als je dit niet weet kan dit vreemd overkomen.

Ik onderteken de overeenkomst, zorg voor een digitale scan en stuur hem terug via e-mail. Opsturen had ook gekund.

Op 25 oktober ontvang ik een e-mail van Nuon waarin ze mij beloven dat de overstap soepel gaat verlopen.

Slimme meter uitlezen

Naar aanleiding van het eerste blog tipte mede-bestuurslid Inge mij om in dit blog stil te staan bij de mogelijkheden tot het uitlezen van de slimme meter. AGEM biedt namelijk niet de uitgebreide mogelijkheden die andere energiemaatschappijen wél bieden. Inge gaf aan een goed en gratis alternatief gevonden te hebben in Enelogic dat je alsnog handig inzicht kan geven in je verbruik en bespaarmogelijkheden.

Ik meld me aan voor Enelogic. Dit is helemaal gratis. Dit digitale  platform werkt verbluffend goed. Besef wel dat je Enelogic bij aanmelding toestemming geeft om je verbruiksgegevens (geanonimiseerd) te gebruiken voor marketingdoeleinden.

Maatschappelijke bijdrage

Wat me tot op heden onduidelijk is, is hoe het bij AGEM werkt met de zogenaamde maatschappelijke bijdrage. Iedere klant krijgt bij AGEM een budget van 24 euro per jaar om de Achterhoek duurzamer te maken.
“Krijgen” is natuurlijk een begrip waar je over kunt discussiëren, want uiteindelijk is dit natuurlijk de welbekende sigaar uit eigen doos. Desalniettemin is die maatschappelijke bijdrage voor Zonkracht Hummelo belangrijk. Klanten kunnen de bijdrage namelijk inzetten voor een doel naar keuze en Zonkracht Hummelo is één van die doelen. De leden van Zonkracht Hummelo gaan uiteindelijk bepalen wat Zonkracht Hummelo met die binnengekomen bijdragen gaat doen.

AGEM heeft mij tot op heden nog niet gevraagd hoe ik die maatschappelijke bijdrage wil besteden. Zou AGEM mij automatisch koppelen aan Zonkracht Hummelo? Zo ja, hoe gaan ze dan om met andere dorpsgenoten die in deze fase overstappen? AGEM weet tenslotte nog niet wie Zonkracht-deelnemer is en wie niet.  Hier zie ik wel een verbeterpunt.

Mijn eerste factuur

Op 7 november incasseert AGEM de eerste maandrekening à € 116,27. Dat bedrag komt me niet bekend voor, ik pak de leveringsovereenkomst er bij en zie dat dit bedrag afwijkt van de € 111,95 die in de overeenkomst staat. Dit kan natuurlijk te maken hebben met mijn variabele tarief, maar zou de energieprijs in de afgelopen 3 weken echt met bijna 4% zijn gestegen?

Wat ik ook vreemd vind is dat we afspraken dat de incasso op de 25e van de maand zou plaatsvinden. Ik begrijp niet waarom dit nu ineens op de 7e van de maand gebeurt.

Ik besluit te bellen en krijg wederom Pieter aan de lijn. Hij lijkt me zelfs nog te herkennen! De incassodatum kan hij goed uitleggen: AGEM werkt met voorschotfacturen en dit betreft dus eigenlijk de oktober-factuur. Op 25 november zal de factuur voor december geïncasseerd worden. Over het afwijkende tarief belt hij me een uur later terug: ik heb inderdaad de pech dat in de afgelopen weken het tarief voor gas met bijna 11% is gestegen. Dat is dus het risico van variabele tarieven.

De NUON smeekt om terug te komen

Op 7 november belt een medewerkster van de NUON. Ze informeert heel netjes naar mijn reden van overstappen. Ik doe mijn verhaal en ze toont natuurlijk al haar ingestudeerde begrip. Uiteindelijk biedt ze me € 150 aan om bij haar terug te komen. Ik bedank haar vriendelijk.  Vanaf nu heb ik mijn zinnen gezet op het afnemen van 100% Achterhoekse energie!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *